Friday, October 2, 2009

PUSAT MEMBELI-BELAH


Setiap tahun , rakyat Malaysia akan merayakan pelbagai perayaan saperti Hari Raya Aidilfitri , Tahun Baru Cina , Deepavali , Krismas dan sebagainya.Sambutan tersebut dimeriahkan lagi dengan membeli-belah di pusat terutamanya membeli pakaian baru .

Pusat membeli-belah biasanya akan mengadakan tawaran istimewa untuk menarik hati pembeli . Pembeli pula , tanpa berfikir panjang akan berpusu-pusu ke tempat tersebut .Keadaan ini dapat dilihat di pusat membeli -belah Jusco yang berdekatan dengan rumah saya pada hari perayaan Hari Raya baru-baru ini.

Sesetengah pekedai yang tidak membuat tawaran istimewa, tidak teragak-agak menurunkan harga juga untuk memikat hati pembeli . Prinsip penjual waktu itu , biar untung sedikit , asalkan banyak barang dapat dijual . Prinsip pembeli pula , keluarkan sedikit wang tidak mengapa tetapi dapat membeli barang yang dihendaki pada hari perayaan .

Pada perayaan , saya mendapati ibu bapa lebih banyak membeli pakaian untuk anak-anak , berbanding dirinya . pakaian yang dibeli bukan sepasang , kadang -kadang lebih dari tiga pasang .Selain dari pakaian , langsir dan keperluan membuat kuih - muih juga banyak dibeli .

Semakin dekat hari perayaan , pusat membeli - belah semakin menjadi tumpuan . Akan tetapi , keadaan akan berkurang apabila masa perayaan dimana orang kota telah pulang ke kampung untuk menyambut perayaan.

Begitulah putaran saban tahun . Semakin dekat perayaan semakin ramai yang bertumpu di pusat membeli-belah . Sebenarnya , tidak bersalah membeli untuk perayaan, cuma kita perlu melihat kemampuan kita dan janganlah sampai berlebihan .

No comments:

Post a Comment