Sunday, April 19, 2009

LATAR BELAKANG TAMADUN MELAYU









TAMADUN MELAYU






~ Berdasarkan teori migrasi, ada sarjana yang berpendapat bahawa orang melayu adalah orang Mongoloid daripada kumpulan Indonesia yang telah berhijrah ke selatan dari tenggara China atau Yunan kira-kira 3000 tahun yang lalu.
~ Mereka dikenali sebagai Melayu Deutro atau Melayu Pantai yang telah tersebar di kepulauan Melayu dan akhirnya membentuk kependudukan di Malaysia.





~ Namun sebelum kedatangan Melayu Deutro, Melayu Proto (Orang Asli spt Jakun, Seletar dan Orang Laut) dikatakan lebih awal menduduki kawasan pantai Tanah Melayu. Dengan kedatangan orang Melayu Deutro ini, Melayu Proto ditolak ke kawasan pedalaman dan pergunungan.
~ Namun ada sarjana yang menolak asal-usul masyarakat Melayu ini berdasarkan teori migrasi. Sebaliknya orang Melayu berasal dari Alam Melayu sendiri berdasarkan kajian oleh para arkeologi yang telah membuat kesimpulan bahawa Alam Melayu ini telah pun didiami manusia sejak 35, 000 tahun yang silam









~ Ini berdasarkan kajian Wan Hashim Wan Teh ke atas masyarakat yang tinggal di Yunan, China yang menunjukkan bahawa tiadanya sebarang ciri persamaan (budaya dan lingusitik) dengan masyarakat yang ada di Alam Melayu malah dengan rumpun Melayu yang paling hampir iaitu di Champa, Indo-China.

~ Keadan ini berbeza dengan rumpun Polinesia yang kini berada bertaburan di beberapa buah pulau seperti Hawaii, New Zealand dan dengan rumpun Melayu di Pulau Malagasi (Madagascar) di Lautan Hindi dan rumpun Melayu Pribumi di Taiwan.




RAS DAN RUMPUN MELAYU
Konsep ras yang digunakan oleh pengkaji antropologi merujuk kepada enam kelompok manusia terbesar di dunia berdasarkan perbezaan ciri fizikal, iaitu warna kulit, bentuk muka, hidung, rambut, genetic, linguistic dan budaya. Enam ras tersebut ialah;
(1) Caucasoid - Kulit Putih
(2) Negroid - Kulit Hitam
(3) Mongoloid - Kulit Kuning
(4) Australoid - Penduduk asal Australia dan New Guinea
(5) Red Indian - Kulit Merah (asalnya dari benua Asia atau Alam Melayu)
(6) Melayu-Polinesia- Kulit Ciku Masak (sawo matang)



~ Ras Melayu-Polinesia ini dicirikan oleh persamaan dari segi bahasa atau linguistic selain daripada berasal dari kawasan yang sama, iaitu Dunia Melayu Inti atau Alam Melayu. Konsep ras tidak mengambil kira persamaan agama sebagai ciri utama.

~ Ras Melayu ini pula boleh dipecahkan kepada ratusan suku atau etnik yang mempunyai perbezaan dari segi lokasi, dialek dan budaya.
~ Antara suku yang terbesar ialah Melayu-Riau, Jawa, Bugis, Minangkabau, Aceh, Banjar, Mandailing, Sunda, Kerinci, Patani, Kelantan, Trengganu dan Champa.



~ Rumpun Melayu-Polinesia ini boleh dibahagikan kepada dua kelompok besar, iaitu kelompok pertama ialah mereka yang menganuti agama Islam.
~ Kelompok kedua pula terdiri daripada mereka yang tidak menganuti agama Islam seperti bangsa Polinesia, penduduk di Malagasy, orang Filipina Utara, penduduk Pulau bali dan beberapa kumpulan pribumi di Sabah dan Sarawak serta Orang Asli di Malaysia.
~ Ciri persamaan antara dua kelompok ini ialah dari segi bahasa asal yang digunakan, iaitu dari rumpun bahasa Melayu-Polinesia.





































1 comment:

  1. jadi dalam hal ini wan Hashim telah menyanggah pendapat yang menyatakan bahawa orang Melayu itu berasal dari Yunan dan sebaliknya mengatakan penduduk asal Melayu itu adalah asal org Melayu itu sendiri.

    ReplyDelete