Wednesday, April 15, 2009

Apakah Tamadun







Apakah Tamadun

Namun budaya selalunya merujuk kepada cara hidup yang merangkumi gaya hidup yang simple dan gaya hidup yang kompleks, sedangkan tamadun hanya merujuk kepada gaya hidup yang memiliki ciri-ciri ekonomi, politik dan kerajaan serta sistem sosial yang sofistikated.
lDengan kata lain setiap masyarakat memiliki budaya dan kebudayaan, tetapi tidak semua masyarakat memiliki tamadun.

Definisi, Konsep dan Peristilahan


Tamadun


Dalam tradisi penulisan berbahasa Arab antara peristilahan yang sering digunakan - tamaddun, hadarah, madaniyyah, umran, thaqafa dan nahdah.
lIstilah-istilah ini mempunyai penekanan yang agak berbeza antara satu dengan lainnya tetapi daripada segi penggunaan dan juga konotasinya terdapat banyak persamaannya.

lKesemuanya - proses perbandaran dan transformasi manusia daripada pelbagai segi yang menyangkut kehidupan dan persekitarannya.

Penulis yang mendahului dalam mengupas dan mengenengahkan tradisi pengajian ini adalah Ibn Khaldun-istilah ‘umran (al-Muqaddimah) bagi menjelaskan makna dan maksud tamadun yang merangkumi organisasi social dan budaya.

Jurji Zaydan – guna istilah tamaddun dalam karyanya yang masyhur Tarikh al-Tamaddun al Islami.

Muhammad Abduh - menggunakan istilah madaniyyah


Manakala dalam tradisi penulisan berbahasa Inggeris perkataan civilisation digunakan secara meluas yang dipinjam dripada Bahasa Latin civitas – bandar.
lDalam korpus berbahasa Melayu pula, sekurang-kurangnya dua istilah popular yang digunakan - “tamadun” dan “peradaban” yang meminjam daripada Bahasa Arab.





1 comment: